close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דרך האמצע

הדר ויזל/ תחרות המאמריםכח חשוון, תשעד01/11/2013

יש לזכור שהדברים הטובים, החזקים והיציבים נבנים בהדרגה, נרכשים ביותר מרגע, ונשארים אחר כך גם לאורך זמן. יש לזכור שהדברים הקיצוניים הם לרוב הרסניים

תגיות:

אסף ישב מולי והסתכל עליי. "מה הבעיה?" שאל אותי. "תחשוב שהיית רוצה לראות נוף יפה ואותו נוף נמצא לך ממש בחלון של הבית. היית אומר שהוא לא מרגש רק בגלל שהוא כל כך נגיש?". "ברור שלא". עניתי לו. "אבל מה אם אפגיש אותך עם אדם שבמקום לצאת ולראות נופים יפים מסתפק בלהסתכל בתמונות שלהם דרך מסך המחשב בלבד?".

כולנו מכירים את זה. הדעות על האינטרנט מונחות על קו רציף שבקצותיו שני מחנות: מחנה המתנגדים; אלה לא רואים בטכנולוגיה המתקדמת הזו טיפת אור זעירה. מנגד ישנו מחנה התומכים; אלה שרואים באינטרנט את אחד מסימני ביאת המשיח ונעזרים בו בכל תחום בחייהם.

אין

ספק שהקווים האלחוטיים הבלתי נראים הופכים את הידע בחיינו לנגיש יותר, ממלאים את חורי השעמום שנפערים מדי פעם במרוץ המשוגע של ימינו וגורמים לנו להיות מעודכנים באירועים מכוננים, מי יותר ומי פחות, בארץ ובעולם בעזרת לחיצת כפתור.

למזלנו, מאז ומעולם רחשנו כבוד לרבותינו החכמים, גם אלו שאנחנו ודורות לפנינו כבר לא זכינו להכיר. אם נתהה על הסיבה שבגללה הכבוד הזה מגיע להם, מלבד הסיבות הידועות, היא ההבנה שפוגשת אותנו כל פעם מחדש. ההבנה על כך שהדברים שהם דיברו עליהם אז, תקפים גם היום, כאילו הם חיים בינינו, רואים עם מה אנו מתמודדים ומייעצים לנו בשעה זו ממש, עצה המתאימה לגופו של עניין כמו כפפה ליד.

ובתוך כל החכמים הללו, יש לנו את הרמב"ם. ידוע כי הוא היה גדול בדורו, וידוע כי הוא ממשיך להיות גדול גם דורות רבים לאחר מותו. הוא הביא איתו ידיעות ורעיונות חשובים ביותר בתחום התורה, הפילוסופיה, הרפואה ועוד. אחד מרעיונותיו הגדולים היה "דרך האמצע". הדרך שמבקשת מאיתנו לא להפריז. לא להמעיט מדי ולא להעמיס מדי, בכל תחום בחיינו. דרך זו מבקשת מאיתנו לעשות את הדברים שאנו רוצים בחיינו, תוך הסתכלות פנימית על עצמנו ובקרה על התנהגותנו.

ובאופן מדהים, ששמור רק לגדולים שבתוכנו, השיטה הזו מתאימה גם לימינו. תופעת האינטרנט פלשה לחיינו במימדים עצומים. עד ששמנו את ליבנו לדבר, כבר כל ילד זעיר יודע כיצד ללחוץ על האייקון במחשב, להיכנס לאתר הרצוי לו ולעשות פעולות שלעיתים אף הוריו אינם יודעים לעשות. כבר ידוע לכולם כי הילדים שגדלים כאן היום לא גדלים באותה צורה שגדלו בה לפני כעשור.

ואולי הדבר צורם יותר אצל הצעירים בשנים, אך גם המבוגרים לא נשארים מחוץ לעניין זה. אנו יכולים להעיד על עצמנו בכנות גמורה כי האינטרנט הוא אמנם התקדמות טכנולוגית חשובה שמקילה על חיינו רבות, אך מימדיה יצאו מהגדרות הראויים. כיום רובנו פונים לרשת אינספור פעמים ביום, בשביל נושאים רבים ומגוונים; בין אם זה למצוא מידע שמבוקש לנו, בין אם זה לעשות פעולות מסוימות הנדרשות לנו, בין אם זה כדי לראות תמונות של פריז לקראת החופשה החלומית והרחוקה ובין אם זה כדי להעביר את הזמן.

בכל הדברים האלו אין פסול, ולו במעט, כל עוד הם נעשים במידה הנכונה. כל עוד נעשה אותם בדרך האמצע, ולא בצורה קיצונית. אין ללכת לקצה אחד בנוגע לאינטרנט ולהגיד כי יש להעבירו מהעולם, מכיוון שאין ספק כי הוא תורם לנו רבות, אך גם אין עלינו ללכת לקצה השני ולהשתמש בו בכל רגע בחיינו. יש לזכור כי הסתדרנו בלעדיו גם לפני כן, ובכלל לא רע.

אם כן, על כל אדם להסתכל לתוך עצמו ולחשוב עד כמה חייו ניזונים מאותו אייקון שנמצא על מסך המחשב. עלינו לחשוב האם הפסקנו לאתגר את עצמנו שכלית, בגלל שהידע נגיש כל כך, האם הפסקנו לאתגר את עצמנו משפחתית, בגלל שבמקום לשחק עם הילדים בעצמנו אנו נותנים להם לשחק במחשב והאם הפסקנו לאתגר את עצמנו רעיונית, מכיוון שבכל פעם שחלל שעמום מתמלא באמצעות מסך המחשב, מחשבותינו נפסקות, וכידוע - מחשבות יכולות להביא למקומות מרחיקי לכת.

ברגע שנחשוב על הדברים, ונעשה קצת מאמץ נוכל להעלים את החסרון מהאינטרנט ולהחזיר אותו להיות יתרון. יש לשים לב שהאינטרנט לא מעכב אותנו מבחינה אישית, בכל התחומים הנוגעים בדבר. יש לשים לב שאנחנו לא נכנעים לטכנולוגיה, במיוחד כשהיא זמינה לנו כל כך בכל מקום, ושאנו נותנים לחיים לפעמים להפתיע אותנו. גם אם זה אומר לא לבדוק מתי האוטובוס מגיע, או מה מצב הפקקים, במידה ואנחנו לא ממהרים יותר מדי. יש לשים לב שהאינטרנט לא גורם לנו להיות אנשים שלא יכולים לדחות סיפוקים, ושצריכים לדעת ולהשיג הכל ברגע, אחרת אנחנו משתעממים מהר.

יש לזכור שהדברים הטובים, החזקים והיציבים נבנים בהדרגה, נרכשים ביותר מרגע, ונשארים אחר כך גם לאורך זמן. יש לזכור שהדברים הקיצוניים הם לרוב הרסניים, נמאסים בשלב זה או אחר ומשאירים טעם מר בפה.

נסו את דרך האמצע. גלו עולם שבו משולבים אינטרנט עם החיים שבחוץ. הנאה מובטחת.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה